Κυριακή, 16 Σεπτεμβρίου 2012

Το μέλλον των κατασκευαστικών εταιρειών στα Βαλκάνια


 Η οικονομική κρίση, η πολιτική αστάθεια σε πολλές αραβικές χώρες, καθώς και διάφορα περιφερειακά ζητήματα περιορίζουν τις προσπάθειες των κατασκευαστικών εταιρειών των Βαλκανίων για την υπογραφή συμβάσεων με άλλες χώρες.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που δημοσιεύτηκαν από την Κρατική Στατιστική Υπηρεσία των Σκοπίων, η συνολική αξία των οικοδομικών δραστηριοτήτων στο εξωτερικό από εταιρείες της χώρας κατά το πρώτο εξάμηνο του 2012 υπολογίζεται ότι είναι μικρότερη από 2,5 εκατ. ευρώ, ποσό που αντιπροσωπεύει πτώση κατά 85,2%, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους.


 Αυτά αναφέρονται σε έρευνα των Southeast European Times, όπου προστίθεται επίσης, ότι μια άλλη μεγάλη πτώση έχει καταγραφεί για τις μελλοντικές συμβάσεις. Οι εταιρείες έχουν συνάψει συμφωνίες ύψους 4,5 εκατ. ευρώ, εμφανίζοντας μείωση κατά 83,6% σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του 2011.

 Η αλήθεια είναι ότι υπάρχουν περισσότερες από 7.000 (!) κατασκευαστικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στα Σκόπια, ξεπερνώντας κατά πολύ τον αριθμό που απαιτείται για την κάλυψη των κατασκευαστικών αναγκών της χώρας. Για πολλές εταιρείες το μεγαλύτερο μέρος των κερδών τους προέρχεται από δουλειές που αναλαμβάνουν στο εξωτερικό.

 Ο κ. Πάβελ Τρενταφίλοβ, πρόεδρος της Ένωσης Οικοδόμων των Σκοπίων, δήλωσε στους SETimes: «Ευτυχώς, αυτή η τεράστια πτώση της κατασκευαστικής δραστηριότητας στο εξωτερικό έχει μερικώς εξισορροπηθεί επί του παρόντος, χάρη σε ένα ισχυρό κύκλο επενδύσεων στη χώρα, στο πλαίσιο του προγράμματος «Σκόπια 2014». Αναφέρεται στο μεγαλεπήβολο σχέδιο του κ. Γκρούεφσκι, να γεμίσει με μακεδονικά γλυπτά τα Σκόπια, αδειάζοντας το κρατικό ταμείο.

Eκτός από αυτό, εξαιτίας της «Αραβικής Άνοιξης» χάθηκαν για τους Σκοπιανούς και οι αγορές των αραβικών χωρών, όπου είχαν πρόσβαση ως τμήμα της πρώην Γιουγκοσλαβίας. Δεν μπορούν να συναγωνισθούν εταιρείες με φθηνό εργατικό δυναμικό από τη Μέση Ανατολή και την Ασία.

 Οι αλβανικές κατασκευαστικές εταιρείες βρίσκονται σε χειρότερη μοίρα. Αφενός δεν έχουν εξερευνήσει τις δυνατότητες της αγοράς του εξωτερικού, αφετέρου η οικονομική κρίση έχει προκαλέσει μείωση των εγχώριων δραστηριοτήτων τους, κατά 17,6%.

 Λόγω της οικονομικής κρίσης, η ζήτηση στον τομέα των ακινήτων έχει επίσης μειωθεί, αναγκάζοντας την κυβέρνηση να περιορίσει τις κεφαλαιουχικές δαπάνες. Η έλλειψη κυβερνητικής δράσης αναφορικά με ανεξόφλητα τιμολόγια (υπολογίζονται σε 180 εκατ. ευρώ) για δημόσια έργα προκαλεί ακόμα μεγαλύτερα οικονομικά προβλήματα στις κατασκευαστικές εταιρείες της χώρας.

 Στη Σερβία όμως, η κατάσταση φαίνεται να έχει αντιστραφεί. Υπάρχει πολλή δουλειά για τους εργαζομένους στον κατασκευαστικό τομέα -ακόμη και σε αυτήν την περίοδο κρίσης-, και η αξία των έργων που πραγματοποιήθηκαν από σερβικές επιχειρήσεις εκτός των συνόρων της χώρας υπερβαίνει αυτή τη στιγμή τα δύο δισ. δολ.».

 Ο κ. Γκόραν Ρόντιτς, του Σερβικού Εμπορικού Επιμελητηρίου, είπε στους SETimes, ότι υπάρχει δουλειά στο εξωτερικό, αλλά όχι εντός της χώρας. «Εταιρείες όπως η Mostogradnja και η Energoprojekt είναι περιζήτητες στο εξωτερικό - στην Αλγερία, στη Ρωσία, στο Καζακστάν, στο Αζερμπαϊτζάν, στο Μαρόκο και στο Κατάρ».

 Ισχυρίζεται ότι η πολιτεία δεν προσπαθεί να προσφέρει κατασκευαστικά έργα στις εγχώριες επιχειρήσεις, αλλά στις ξένες εταιρείες: «Ο κόσμος μάς αναγνωρίζει, ενώ η χώρα μας όχι. Ελπίζω ότι αυτή η νέα κυβέρνηση θα εισακούσει το αίτημά μας και θα δημιουργήσει μια αναπτυξιακή τράπεζα, η οποία θα μας παρέχει εγγυήσεις με βάση τις οποίες θα είμαστε σε θέση να κάνουμε τη δουλειά μας, αν όχι στη Σερβία τουλάχιστον στον υπόλοιπο κόσμο», είπε.

 Πληροφοριακά να πούμε, ότι η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης ανέθεσε την κατασκευή ενός αυτοκινητόδρομου, μήκους 37 χλμ., από την Πρνιάβορ έως τη Ντομπόι, στη Δημοκρατία Σέρπσκα, σε κοινοπραξία που αποτελείται από την εταιρεία Intergral Engineering της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης και του συνεργάτη της στα Σκόπια, την εταιρεία Granit. Το πρώτο τμήμα του σχεδιαζόμενου αυτοκινητόδρομου θα κοστίσει 180 εκατ. ευρώ.